-
Despre Common Rail
Sistemul Common rail este un sistem de injectie directa, folosita la motoarele cu ardere interna, mai ales pentru motoarele cu aprindere prin comprimare. Cel mai important aspect al unui motor cu sistemul rampa comuna este faptul ca, distributia combustibilului la injectoare se face dintr-o conducta comuna, aflata la presiune mare, catre fiecare injector in parte.
Principiu
Ideea de baza a sistemului este crearea presiunii de injectie sa se produca independent de turatia motorului, ca si la turatii mici presiunea carburantului sa fie maxima in rampa comuna. Presiunea de combustibil in rampa comuna este controlata de senzor de presiune al rampei si a unui ventil de decompresiune. Acest ventil este conectat la rezervorul de combustibil, deoarece combustibilul comprimat poate ajunge temperaturi pana la 140 C si ar distruge pompa de inalta presiune. Firmele Bosch si Denso au construit pompe de alimentare care pot realiza presiuni pana la 2000 bar, prezentate la 17 septembrie 2007 la IAA (Internationale-Automobil-Ausstellung) din Frankfurt. La Firma Bosch se cerceteaza un nou sistem Common rail, la care presiunea in rampa comuna sa ajunga pana la 2500 bar.
Aceasta rampa comuna alimenteaza injectoarele prin conducte speciale pentru presiuni ridicate, egale in lungime si diametru, ca sa nu difere presiunea la injectoare. Injectoarele de mare precizie sau chiar piezo-electrice sunt comandate electronic de calculatorul de bord ECU (Electronic Control Unit), care poate injecta carburantul de pana la sase ori pe ciclul de ardere in cilindru. Injectarea controlata se poate face dupa dorinta, deci inaintea, in timpul, cat si dupa ardere, prin aceasta realizandu-se un joc mai redus, o reducere de NOx, CO2 , CO, hidrocarburi nearse si o ardere mai buna a funinginii.
Istorie
Sistemul Common rail a fost dezvoltat pentru motoarele diesel la ETH Zurich (Universitatea Tehnica din Zurich) intre anii 1976 - 1992. In Republica Democrata Germana, in anul 1985 s-a incercat sistemul de rampa comuna, intr-un motor de camion IFA (Industrieverband Fahrzeugbau) din Chemnitz, abandonat in anul 1987.
La masinile moderne care au sistemul common rail,trebuie sa stim ca acul de la duza este actionat de un servomecanism, cu ajutorul caruia duza se deschide la presiune mare jocuri cu masini 3d. La sfarsitul anilor 1980 firmele Magneti Marelli si FIAT au dezvoltat, impreuna cu firma Bosch, principiul rampei comune pana in anul 1994. Concernul PSA (Peugeot/Citroen) impreuna cu Siemens au realizat primele injectoare piezo-electrice.
In domeniul camioanelori mari, firma MAN a introdus sistemul cu rampa comuna al firmei Bosch in anul 2003, urmat de Cummins si Scania. In domeniul motoarelor diesel mari cu sistem de rampa comuna, pioniera este firma L'Orange, producatoare de astfel de sisteme pentru MTU "model 4000" incepand din anul 1996. Primul motor cu aprindere prin scanteie cu rampa comuna a fost realizat de Mitsubishi la modelul "Carisma GDI" (1998), urmat de VW impreuna cu Bosch; VW/Audi FSI respectiv TSFI.
Firme producatoare de sisteme cu rampa comuna sunt: Bosch, L'Orange, Delphi, Denso, Magneti Marelli si Siemens VDO Automotive AG.